Omtale fra forlaget
Forskning viser at et godt læringsmiljø for lærere og elever, samt gode skoleresultater, henger tett sammen med god skoleledelse. Men hva innebærer dette, og hvordan kan man oppnå det?
Effektiv ledelse avhenger av både mennesker, oppgaver, situasjon og omgivelser, som i skolen kan variere fra kommune til kommune og endre seg over tid. Derfor finnes det ingen universell «nøkkel» til suksess – snarere et repertoar av lederroller og strategier som kan brukes i ulike sammenhenger.
Mange skoleledere opplever tidspress og utfordringer med å motivere medarbeidere til utviklingsarbeid. I bokens kapitler undersøkes tiltak som kan styrke dette arbeidet, som samarbeid mellom skoler, ledergrupper internt og tydeliggjøring av ansvar og handlingsrom.
Gjennom skolelederes egne erfaringer belyses hvilke strategier og rammevilkår som best har fremmet utvikling i møte med ulike oppgaver, situasjoner og lokale forhold.
Bokas redaktører har vært Linda Hye, Morten Øgård og Harald Baldersheim. Sammen med Rudi Kirkhaug, Kjell B. Hjertø og Jan Merok Paulsen har de skrevet bokas kapitler.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788245060430
EAN 9788245060430
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket