Veier og omveier

20 historiske miniatyrer

Bokbyen 2016 Innbundet

De som forteller historier, legger sine egne normer, behov og forutsetninger inn i historiene. Dette gjelder ikke bare journalister i sine fortellinger om dagens små hendelser, men også historikere i sine fortellinger om hendelser som er byggeklosser i vår evige, samlede historie.

Fortellingene om tidligere hendelser påvirkes også av den tid de fortelles fra, idet nye normer, ny viten og nye hensyn tas med.

I denne boken lar forfatteren tretten historiske personer selv fortelle sin historie. Deres behov kan være å supplere, forklare eller utdype noe i den historie som i dag vanligvis blir fortalt om dem, eller påpeke feil. De forteller sin historie med nåtidens stemme. Noen av personene er så lite kjent at det er vanskelig å sammenholde deres fortelling med alternative fortellinger.

Når det gjelder de mest kjente personene, viser teksten blant annet at Picasso har behov for å rettferdiggjøre sitt forbruk av kvinner og Columbus ønsker å forklare bedre hvorfor så mye gikk galt for ham.

Syv av historiene er fortellinger om fiktive personer. Bortsett fra Nora Helmer, representerer disse fiktive personene ukjente mennesker som har en plass i den samlede historie. Ingen kan fortelle en konkurrerende historie om dem. Slik er disse fiktive fortellinger de mest korrekte historier i denne boken.

136 sider, 13 x 20,5 cm,
innb.