Veien til Sverige

om flukt fra Nord-Troms og Finnmark til Sverige under andre verdenskrig

Orkana 2015 Heftet

Sverige var målet for nærmere 50 000 nordmenn som flyktet fra de tyske okkupantene i årene 1940-1945. Over 4000 av disse var fra Troms og Finnmark.
Denne boken tar for seg grunnene til at folk fra Nord-Troms og Finnmark rømte til Sverige. Flyktningene utsatte seg for store påkjenninger for å komme seg i sikkerhet. De fikk ofte hjelp av flyktningloser, som i ettertid ikke har fått den oppmerksomheten og anerkjennelsen de fortjente. Det samme gjelder for beboerne langs svenskegrensen i nord, som også viste en stor innsats for flyktningene. I tillegg til selve flukten beskrives også hvordan de norske flyktningene ble mottatt i Sverige.
Målet med Veien til Sverige er å løfte fram en del av krigshistorien i Nord-Troms og Finnmark som hittil ikke har fått så mye oppmerksomhet.

Torleif Lyngstad er født i Birtavarre i Kåfjord og er lokalhistoriker. Han har tidligere publisert artikler og to bøker.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2015