Omtale fra forlaget
Varemerkeloven har regler om vern av varemerker og kjennetegn. Den er et sentralt regelverk på immaterialrettens område. Et varemerke er et navn, en logo eller et annet kommersielt kjennetegn som brukes for å skille en næringsdrivendes varer og tjenester fra andre næringsdrivendes varer og tjenester. Varemerkeloven regulerer hvilke tegn som kan være varemerker, og hvordan det kan oppnås enerett til varemerker. Vern kan oppnås ved registrering eller gjennom bruk, når de vilkårene loven oppstiller, er oppfylt. Varemerkeloven definerer hvilke rettigheter varemerkeretten gir innehaveren og hvilke unntak som gjelder, altså i hvilke tilfeller det er lov for andre å bruke et beskyttet kjennetegn. Loven har også regler om inngrep i varemerkerett og sanksjoner mot inngrep. Loven regulerer også overdragelse og opphør av varemerkeretten. I tillegg har loven regler om klagebehandling og om søksmål for domstolene om varemerker. Loven har også et eget kapittel om internasjonale varemerker. Lovkommentaren gir grundige kommentarer til bestemmelsene i loven. Praksis fra norske domstoler er utførlig behandlet, med eksempler fra praksis fra Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR). Varemerkeretten er harmonisert gjennom EØS-retten, og praksis fra EU-domstolen og Underretten er utførlig behandlet i kommentarene. Boken retter seg mot dommere, jurister og andre som befatter seg med varemerkerett.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2025
Format Innbundet
ISBN13 9788215046761
EAN 9788215046761
Språk Bokmål
Sider 384
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket