Vansker med sosial kommunikasjon

av (forfatter) og Heidi Håland (oversetter).

Hertervig forlag og Info vest forlag 2019 Falset

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Boken tilbyr veiledning i å identifisere sosiale kommunikasjonsvansker og tilbyr forslag til tiltak, øvelser og strategier. Boken er spesielt nyttig for sosial lærere og spesialpedagoger i arbeidet med barn som strever med sosial kompetanse i skolen og i barnehagen. Boken er delt inn i ulike utviklingsfaser og passer derfor også som et redskap i ungdomsskolen, vidergående skole og ulike institusjoner.

Sosial kommunikasjon handler om de ferdigheter som kreves i sosiale sammenhenger, både av verbal og nonverbal kommunikasjon. Man trenger komplekse ferdigheter for å fungere i strukturelle arenaer som skolen og arbeidsplassen, men også med familie og venner. Vansker med sosial kommunikasjon kan vise seg på mange ulike måter, i ulike utviklingsfaser. Her får du forslag til tiltak fra vansker med samtaleferdigheter verbalt og nonverbalt, sosial kompetanse, og vansker med å velge og organisere informasjon.

Barn som går til logoped i barnehagen eller skolen, kan ha mange varierende vanskeligheter med sosial kommunikasjon. For å klargjøre rekkevidden av problembildet, har vi laget et diagram som bryter ned vanskelighetene i fire ulike domener: språk, samtaleferdigheter, sosial kompetanse og evner til å skille ut og organisere informasjon. Disse domenene blir igjen delt opp i mer detaljerte delferdigheter. Beslutningen om å kategorisere vanskene på denne måten, var på bakgrunn av de vanskene vi ser barna har. Diagrammet er tiltenkt å brukes som en veileder ved kartlegging av barn med sosiale kommunikasjonsvansker. Den gir en beskrivelse av barnets profil når en diskuterer barnet sterke og svake sider med personal og/ eller foreldre, samt gir en pekepinn på hva som er relevant å lese i boken.

Denne håndboken i sosial kommunikasjon ble laget av logoped-teamet i Portsmouth etter en ide av Catherine Fisher. Hensikten var at den skulle kunne brukes av logopeder i førskolen som veiledning i å identifisere og bedømme sosiale kommunikasjonsvansker og tilby forslag til

Bokdetaljer

Forlag Hertervig forlag Info vest forlag

Utgivelsesår 2019

Format Falset

ISBN13 9788290910827

EAN 9788290910827

Språk Bokmål

Sider 122

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket