Vann

fakta og historier om hvordan vann griper inn i livet vårt

Thure forlag 2015 Innbundet

Få ting er så enkelt og selvfølgelig som vann. Vann er så enkelt, men likevel så uforutsigbart.
Vann er allemannseie, men likevel er det ikke en selvfølge for alle! Vann er verdens største enkeltvare og en stor resurs. Likevel, og kanskje nettopp derfor, tar vi oss sjelden eller aldri tid til å undres over vannets mangfold og hvordan vann på nesten ufattelig mange måter griper inn i livet vårt.

Det er dette boka handler om, små vannord som preger språket vårt. Vannets mange ansikter fra is til gass, det enkle men likevel så uforutsigbare. Jordens ufattelige vannmengder og hvordan det fordeler seg på is og breer, hav og havområder, elver og sjøer. Om hvordan vann skaper transportmuligheter, om hvordan vann gir og tar energi og hvordan vannets krefter kontinuerlig endrer planetens overflate. Om hvordan det er nok vann på jorden, men likevel blir det både for mye og for lite. Om hvordan vann gir oss opplevelser og rekreasjon og vann som gir oss mat i uendelig mangfold.

Boken omfatter et stort område, og har mange fine bilder.
Motivet bak boken har vært å minne om hvordan vannets mangfold berører livet vårt på så mange områder, - forsøkt krydret med fakta, litt historie, og diverse anekdoter og «sidesprang».
Håpet er at boken skal bidra til økt innsikt og interresse for en av de viktigste tingene i tilværelsen vår.

Forlag Thure forlag

Utgivelsesår 2015