Vangsfolket

av (forfatter) og Lin Jønnum (oppleser).

Kabb 2000 Kassett

I denne bondefortellingen fra ei fjellbygd i Trøndelag møter vi fire generasjoner på gården Vang. Forfatteren skildrer et miljø preget av vekkelseskristendom, aktiv foretaksvirksomhet og tradisjonsrik slektsbevissthet. Fortellingen gjenspeiler de vanskelige 30-årene og tiåret etter, da tysk okkupasjon la en tung hånd over landet.

VANGSFOLKET.
I denne bondefortellingen fra ei fjellbygd i Trøndelag møter vi fire generasjoner på gården Vang. Forfatteren skildrer et miljø preget av vekkelseskristendom, aktiv foretaksomhet og tradisjonsrik slektsbevissthet. Fortellingen gjenspeiler de vanskelige 30-årene og tiåret etter, da tysk okkupasjon la en tung hånd over landet.Første del er en hyllest til emissæren, lekmannsforkynneren som fikk være et redskap fro kristen vekkelse i bygd og by. Tormod Skard er en typisk representant for denne typen naturbegavelser, og i første del av boka leser vi om hvordan han fikk hjelpe Lars Vang fram til frelsesvisshet.Andre del gir et bilde av hvordan den nye generasjonen på Vang går inn i ferdiglagte gjerninger. Krig, sykdom, invaliditet og brått dødsfall setter dem på prøve, og mammondyrkelse og landssvik krever at de unge tar standpunkt.

Forlag Kabb

Utgivelsesår 2000