Vanen, viljen og valget

en psykologibok om avhengighet og mestringstillit

Gyldendal akademisk og Skaff 2015 Heftet

Dette er både en bok om å høre på klientens fortellinger, men også en metodisk veiledning for praktisk arbeid med avhengighet og mestring. Avhengighet handler om stoffer vi tilfører kroppen, men også om rus som kommer innenfra, gjennom sex, spill, shopping, arbeid og trening. Avhengighet kan ødelegge folk, men er samtidig både nødvendig og positivt. Med register.

Hva er avhengighet? Og hvordan forstår vi begrepet i vår tid? Avhengighet handler selvsagt om stoffer vi tilfører kroppen, men også om rus som kommer innenfra, gjennom sex, spill, shopping, arbeid og trening . og mye mer. Avhengighet kan ødelegge folk, men er samtidig både nødvendig og positivt. For vi trenger andre mennesker, dyr eller naturen
uavhengighet er en ensom situasjon.Vanen, viljen og valget er både en bok om å høre på klientens fortellinger, men også en metodisk veiledning for praktisk arbeid med avhengighet og mestring. Den er samtidig et tankevekkende og interessant utgangspunkt for å reflektere over menneskets psykologi.Hallgeir Brumoen er førstelektor ved Høgskolen i Lillehammer, og har over mange år arbeidet med avhengighet både som kliniker og i undervisningssammenheng. Tidligere har han utgitt boken Bygging av mestringstillit (Gyldendal Akademisk, 2000).

Forlag Gyldendal akademisk Skaff

Utgivelsesår 2015