Vandring i dal og grend

av (forfatter) og Nils Viker (illustratør).

ViFi 2006 Innbundet

Boka inneholder naturfotografier med tilhørende skildringer av natur og dyreliv, fra Vikerfjell- og Vassfar-området i Ådal. Forfatteren beretter blant annet om de første påsketuristene på Vikerfjell, om å gå seg vill i tåka på Endelaushaugene, om dramatikk og villmarksliv i Rompetjernsdalen, og om livet i Vikerkroken rundt 1900.

Handlingen i boken foregår i Buvassfaret i Begnadalen, Vikerfjell og i Vikerkroken. Boken inneholder fortellinger blant annet om de første påsketuristene i Vikerfjell-traktene og om spennende opplevelser i et ukjent lite villmarkområde under Knatten på Vikerfjell. Diktet Sagnet om Vassfardalen har tidligere aldri vært publisert, og det er dramatikk og spenning i beretningen, Dramatiske turer i Milorg. Men det som preger boken mest er kanskje hans beretning om livet i Vikerkroken for hundre år siden. Den gang var Vikerkroken ikke bare et sentrum for Vikergrenda, men for hele dalen. I ord og bilder møter vi en vakker, fargerik og mangfoldig natur, på samme tid dramatisk og trolsk. Boken er rikt illustrert med fotografier, og er sterkt lokalpreget.

Forlag ViFi

Utgivelsesår 2006