Valping

drektighet, fødsel og valpestell

av (forfatter) og Tove Solberg (forfatter).

Landbruksforl. 2005 Innbundet

Boka tar for seg paring, drektighet og fødsel, komplikasjoner som kan oppstå, stell av valper, veiledning av valpekjøpere, genetikk, ansvar, rettigheter, plikter og regler. Den vil kunne hjelpe deg å møte utfordringene både i planlegginga av oppdrettet, gjennomføringa og prosessen med å selge valpene.

Årlig registreres det om lag 25 000 hunder i Norsk kennel Klub - og alle må først fødes! For mange oppdrettere er dette nærmest en livsstil, mens for andre er prosessen mer eller mindre veloverveid. Uavhengig av utgangspunktet er behovet for kunnskap og informasjon stort. Selv om en valpefødsel er en fascinerende opplevelse, fylt med undring og respekt for tispa, kan veien være kort til fortvilelse og "tusen" ubesvarte spørsmål. Enten du er en erfaren oppdretter eller planlegger ditt første kull, vil "Valping - drektighet, fødsel og valpestell" hjelpe deg å møte utfordringene helt fra planlegging av paringen og frem til valpene drar av gårde med nye eiere. Boka er praktisk og enkel å finne frem i - også mens du står lent over valpekassa og lurer på om fødselen går som normalt. Anne L. Buvik og Tove Solberg har lang erfaring som oppdrettere. De har med dette skrevet en praktisk og lettfattelig bok om temaer som favner paring, drektighet og fødsel, komplikasjoner, stell av tispa og valpene, veiledning av valpekjøperne, genetikk og regler knyttet til oppdrettet. Boka er skrevet i samarbeid med veterinærer.

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2005