Valeyrivalsen

av (forfatter) og Tiril Theresa Myklebost (gjendikter).

Orkana 2016 Innbundet

«En vidunderlig vakker historie, som dufter av sol og salt og menneskelig lengsel.» Fréttabla.i., Island
Sommerens store begivenhet står for døra: Det lokale koret skal holde konsert. Dirigenten Kata sykler hjemmefra til forsamlingshuset der konserten skal være, og med henne som omdreiningspunkt får vi 16 fortellinger som til sammen gir et bilde av denne lille islandske fiskerlandsbyen. Det er historier om vennskap, kjærlighet, musikk - om alle de ting som gjør livet verdt å leve, men som også gjør det vanskelig.
Vi møter stedets innbyggere med sine små og store problemer, krangler og hemmeligheter: de to aldrende søsknene som ikke snakker med hverandre, men ikke lenger kan huske hvorfor; han som innimellom tyr til alkoholen for å døyve minnene om den mishandlede gutten han en gang var; de to ekteparene som er bestevenner og samfunnsstøtter, men som bærer på mange hemmeligheter, og ikke minst Kata, som ble reddet fra trafficking og fikk en ny sjanse i den lille fiskerlandsbyen. Vi får et innblikk i folks liv og ser hvordan deres skjebne flettes inn i hverandre.
«For en fantastisk forteller han er!» Jyllands-Posten, Danmark *****
Om forfatteren: Gu.mundur Andri Thorsson (f. 1957) er en av Islands mest anerkjente forfattere. Han debuterte i 1988 og har utgitt flere kritikerroste romaner. Thorsson er redaktør i litteraturtidsskriftet TMM (Tímarit Máls og menningar) og fast spaltist i flere av Islands største aviser.
Nominert til Nordisk råds litteraturpris 2013
Kåret til en av Danmarks beste bøker i 2014
Oversatt til dansk, tysk, fransk og arabisk

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2016