Vakre Vestfold

av (forfatter) og Erlend Larsen (foto).

E-forlag 2023 Innbundet

Bli med på en reise gjennom vakre Vestfold. Fra sjø og svaberg med lyden av bølger, måker og vind i håret, til våre vakre skoger og landbruksområder. Vår historie er fylt av morsomme og spennende hendelser som har satt sine spor, både her hjemme og på nasjonalt nivå. En rekke korte artikler med vakre bilder oppsummerer noen av Vestfolds historiske høydepunkter.
Viste du at det ble bygd fly i Horten og elektriske lastebiler i Stavern for hundre år siden? Eller at en av dem som var med på å lage grunnloven vår var analfabet? Hva med den statlige hvalfangsten som foregikk mellom Norge og Sverige for å skaffe mat til folk?
Vestfold var det fylket i landet som hadde størst antall falne pr 1000 innbyggere under krigen. Det store antallet hvalfangere som reiste ut høsten 1939 bidro til at det var mer enn dobbelt så mange vestfoldinger som falt under krigen enn gjennomsnittet for landet. Dette er del av vår triste historie.
De historiske glimtene er med på å definere det unike med Vestfold og hva som har vært med på å skape det fylket vi kjenner. Gjennom de korte historiske artiklene ønsker forfatteren å gi deg en nysgjerrighet til å søke etter enda mer kunnskap i annen litteratur. Noen steder er han behjelpelig ved at det er lagt inn QR-koder som tar deg til spennende steder med mer kunnskap eller til filmer som kun er til glede for seeren.
«Vakre Vestfold» utfyller bøkene «På tur i Vestfold» del-1 og del-2, som Erlend Larsen ga ut første gang i 2010 og 2011, med oppdaterte og reviderte utgaver i 2017 og 2018. Dette er bok nummer ti fra Erlend Larsen. Han har tidligere skrevet blant annet «På tur i Rauland og Rjukan» og vært medforfatter av «Den kalde krigen og Vestfold». Disse bøkene viser hans kjærlighet til Vestfold og hans interesse for lokalhistorie.
Erlend Larsen er flyger av yrke, men har tidligere vært ordfører i Stokke. I dag er han Stortingsrepresentant og en aktiv foredragsholder for store deler av foreningslivet i Vestfold.

Parallell tittel Beautiful Vestfold

Forlag E-forlag