Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren drøfter forutsetningene for en alternativ spesialpedagogikk overfor barn med omfattende funksjonshemminger. Han reflekterer over hvilken relasjon og posisjon omsorgs- og fagpersoner bør ha for å fremme slike barns utvikling, trekker opp et faglig alternativ i forhold til å utvikle nye ferdigheter og bedre fungering hos disse barna, og ser på hvilken betydning den følelsesmessige tilknytningen mellom barnet og fagpersonen har for barnets språkutvikling. Boka presenterer også ulike teoretiske retninger. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Forfatters intensjon er å beskrive språjutvikling hos barn med sterk funksjonshemming med utgangspunkt i relasjonstenking. Her er omfattende presentasjon av ulike
teoretiske retninger, og konkrete beskrivelser fra kliniske situasjoner. I motsetning til det som vanligvis presenteres på norsk innen spesialpedagogisk litteratur, nemlig å
besvare hva og hvordan, fokuserer forfatteren på hvorfor som et utgangspunkt for hva og hvordan. Den russiske psykologen Vygotskij er sentral inspirasjonskilde og
teoretiker.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2001
Format Heftet
ISBN13 9788215000619
EAN 9788215000619
Språk Bokmål
Sider 259
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket