Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle "redskaper" som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand. Boka sammenligne ulike teoretiske perspektiver, og den gir kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjoner innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen og gjennom ungdomsårene. Boka egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer, spesielt innenfor pedagogiske fag og helse- og sosialfag. Med ordforklaringer, bibliografi, person- og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Et norsk standardverk om utviklingspsykologi! Boka viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle «redskaper» som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand. Boka er unik i sitt fokus på å sammenligne ulike teoretiske perspektiver, og den gir kunnskaper om den typiske utviklingen og de individuelle variasjoner innenfor alle aspekter av utvikling fra spedbarnsalderen og gjennom ungdomsårene. «Dette er den første virkelige innføringsboken i utviklingspsykologi på et nordisk språk. ... Boken er en fryd formidlingsmessig, både når det gjelder det språkmessige og den grafiske utformingen. ... Det er ikke lett å bare være positiv, men denne boken gir ikke grunnlag for noe annet.» Tidsskrift for Norsk Psykologforening
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2001
Format Innbundet
ISBN13 9788241710216
EAN 9788241710216
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket