Utviklingshemning og tros- og livssynsutøvelse

rettigheter og tilrettelegging

av (redaktør) og Tor Ivar Torgauten (redaktør).

Universitetsforlaget 2010 Heftet

Denne boken handler om hvordan mennesker med funksjonshemninger kan ivareta retten til tros- og livssynsutøvelse. Den presenterer de viktigste tros- og livssynssamfunnene i Norge og gir en gjennomgang av juridiske og moralske rettigheter. Videre gir den eksempler på hvordan tjenesteytere kan legge til rette i praksis. Boken er skrevet for tjenesteytere i offentlige omsorgstjenester og studenter i vernepleie og sykepleie. Med litteraturliste.

Tros- og livssynsutøvelse er en menneskerettighet og boka gir konkret veiledning i hvordan denne menneskeretten kan håndheves. Boka handler om hvordan mennesker med utviklingshemning, og andre som er mottakere av offentlige tjenester, kan få ivaretatt behov for tros- og livssynsutøvelse. De viktigste tros- og livssynssamfunnene i Norge presenterer seg og det gis konkrete eksempler på hvordan tros- og livssynsutøvelse kan gjennomføres i praksis. Boka er skrevet for tjenesteytere i offentlige omsorgstjenester og for studenter ved bachelor i vernepleie og sykepleie. Den vil også være interessant for ledere i tros- og livssynssamfunn og for nærpersoner til tjenestemottakere.

Forlag Universitetsforlaget