Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir en historisk gjennomgang av spesialpedagogikkens utvikling gjennom de siste 200 årene. Artiklene omhandler fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, i tillegg til profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i dag og gjennom historien. Boka er beregnet på studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte.
Omtale fra forlaget
Et overordnet samfunnspolitisk mål er at norsk skole skal bidra til å utjevne ulike livsvilkår og gi like muligheter. Tidlig intervensjon og tilrettelagt opplæring er de to sentrale virkemidlene som tas i bruk for å oppnå likeverdighet innenfor en skole for alle. Historisk sett gjennomsyrer disse prinsippene spesialpedagogisk virksomhet. Dagens utfordring består i å anvende dem i en praktisk hverdag i en skole som skal være inkluderende. Bokas mål er å identifisere, presentere og diskutere sentrale spesialpedagogiske grunnlagstemaer gjennom de siste 200 årene. Artiklene tar for seg fagets idéhistoriske bakgrunn, konstituering av spesialpedagogikk som profesjon og praksisfelt, og dessuten profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både i fortid og nåtid. Forfatterne bak boka representerer stor faglig bredde. Denne bredden gjenspeiler skolens posisjon som en sentral samfunnsarena. Boka retter seg til studenter, fagpersoner, brukere, foreldre og andre historie- og skoleinteresserte.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788274773035
EAN 9788274773035
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Dansk
Sider 278
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket