Uten manus

dokumentarisk

1980-2000

Gyldendal 2001 Innbundet

Boken inneholder samtaler med og ytringer av Jan Erik Vold lansert i radio, tidsskrift, aviser, bøker og fra talerstol over en tyveårsperiode. Tekstene har ikke vært samlet i en bok før. Kommentarer gir bakgrunn for de ulike utsagn. Til sammen byr kapitlene i boka på replikker til en biografisk skisse, en diktestetikk, en modernismeforståelse og en epokebeskrivelse av det norske poesimiljøet som forfatteren har vært en del av siden tidlig på 1960-tallet. Med personregister.

Uten manus er en muntlig bok, i skriftlig form. Den inneholder samtaler med og ytringer av Jan Erik Vold lansert i radio, tidsskrift, aviser, bøker og fra talerstol over en tyveårsperiode. Dokumentarisk 1980-2000 er undertittel på utvalget, som åpner med et improvisert foredrag i anledning av at forfatteren ble utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Oslo, og avrundes med en oppsummering av POESIÅRET 2000.
Tekstene har ikke vært samlet i bok før. Rik#31;holdige kommentarer gir bakgrunn for de ulike utsagn. Tilsammen byr kapitlene i Uten manus på replikker til en biografisk skisse, en diktestetikk, en modernisme#31;forståelse og en epokebeskrivelse av det norske poesi#31;miljøet som forfatteren har vært en del av siden tidlig på 1960-tallet.
Andre utvalg av Jan Erik Vold er Tydelig. 33 (essays, 1999) og I Vektens tegn (dikt, 2000).

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205298309