Uten fugler blir ikke livet det samme

hvorfor fuglene forsvinner, og hva vi kan gjøre for å hjelpe dem

av (forfatter) og Benjamin Helstad (oppleser).

Kagge 2023 Lydfil

Hva skjer med fuglene i Norge? Hvorfor blir det færre og færre av dem? Hvorfor har noen forsvunnet helt enkelte steder, mens andre har blitt vanligere? Denne boka forteller om de store endringene som bare på noen få år har skjedd i fuglefaunaen.

«Tro meg, uten kråker ville ikke livet være det samme», skrev dikteren Hans Børli. Det er også et hovedbudskap i Martin Eggens bok om fuglelivet i Norge, som er i stor endring. Gjennom fuglenes fortellinger og problemene de møter, får vi også et innblikk i vår egen sårbarhet. Med stor kjærlighet til fuglene viser forfatteren hvordan fuglenes forsvinning kan ses i sammenheng med verdens overordnede klima- og naturproblemer. Fuglene forteller oss om endringene, de påvirkes av endringene og påvirker selv verden - også hjertene til oss som har makt til å rydde opp.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Format Lydfil

• "Skogen - om trær, folk og 25 000 andre arter" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Maskiner som tenker - algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens" av Inga Strümke
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "Hunden" av Kerstin Ekman