Ut på dypet

i liv og tjeneste

med Slava og Nikolaj Schevchuk

Misjon Europa forlag 2020 Heftet

Forfatteren skriver på baksiden av permen:
"Kjære Bokvenn!
Tidsmessig beveger vi oss i en periode på mer enn 70 år (1950-2020).
Geografisk "inntar" vi landene i Baltikum samt Hviterussland.
Politisk: Etter Stalins død i 1953 opplever folk i Sovjet en periode med mer eller mindre vellykkede presidenter inntil Gorbatsjov kom på banen i 1985. Han gjennomførte en "perestrojka" (forandring) som førte til Sovjets fall (1991).
I den første del av boka forteller Slava og Nikolaj Shevchuk om barneårene i Hviterussland (1943- 1963), om møte med undergrunnskirken i Riga-som forandret deres liv, men som også førte dem sammen som ektepar. Etter slitsomme, men også lykkelige år ute på "prærien" fant de tilbake til Riga. Her ble stedet for deres omfattende virksomhet med evangelisering og menighetsvekst (1975-1987).
Det var i begynnelsen av 90-årene vi fra Sverige og Norge kom på banen. En del av dere som leser vil kjenne dere igjen når vi snakker om humanitær innsats, sommerleirene, nye vennskap osv. Da Nikolaj "lokket" oss inn i Hviterussland, fikk også det konsekvenser for mange av oss.
Etter rike år i et spennende fellesskap er der en virksomhet som vil bli stående i mange år fremover: "Latgales Dzintars" som har fått vesentlig omtale i boka.

Forlag Misjon Europa forlag

Utgivelsesår 2020