Urobarnet

en optimistisk fortelling om et hyperaktivt barn

Damm 2001 Innbundet

Birte var svært urolig som barn, og boka forteller om hvilke problemer foreldrene sto overfor når de ville ha hjelp til sin datter. Den følger foreldrenes kamp med det offentlige, viser hvordan hjelpeapparatet fungerer på godt og vondt og hvordan Birtes hyperaktivitet ble dempet ved at hun fulgte en spesiell diett.

Finnes det noen effektiv behandling for hyperaktivitet hos barn? Har barnehager og skoler rett til bare å kvitte seg med "problembarn"? Hvilke rettigheter har hyperaktive barn? Hva kan foreldre bestemme?#11;Dette er historien om urobarnet Birte og hva hun og foreldrene gjennomlevde. Sølvi Bryde forteller nøkternt og medrivende om små og store problemer som kan oppstå rundt et urobarn som krever oppmerksomhet og omtanke 24 timer i døgnet. Vi er alle glade i barna våre, men det krever litt mer enn vanlig når besteforeldre synes barnebarnet er en pest og en plage, når barnehage og psykologisk hjelpeapparat setter spørsmålstegn ved hvor egnet man er som foreldre, når alle andre snur ryggen til og så tydelig viser at urobarnet er uønsket og belastende.#11;I en slik situasjon er det godt å ha trofaste venner som til og med vet råd! Det viste seg at ordtaket om at vi blir det vi spiser, i høyeste grad gjelder hyperaktive barn! Her er den spennende historien om hvordan forfatteren fant frem til det som skulle bli Birtes redning. Bakerst i boken finner du forfatterens tanker om hyperaktive barn, og matlisten som hjalp Birte.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2001