Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Rapporten inneholder en kartlegging av NTNUs universitetshistoriske gjenstander og samlinger. De materielle etterlatenskapene består av svært ulike deler, blant annet instrumenter fra forsknings- og undervisningslaboratorier, samlinger for demonstrasjonseksperimenter, kjemikaliesamlinger, mineralsamlinger, kunstobjekter, kart, konstruksjonsmodeller, verkstedutstyr, maskiner og maskinmodeller. Rapporten inneholder også en strategi for bevaring av disse gjenstandene, og det blir sett på hvordan de kan gjøres tilgjengelige for forskning, undervisning og formidling. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
De materielle etterlatenskapene fra NTNUs forsknings- og undervisningshistorie består av svært ulike deler: instrumenter fra forsknings- og undervisningslaboratorier, samlinger for demonstrasjonseksperimenter, kjemikaliesamlinger, mineralsamlinger, datamaskiner med programvare, kunstobjekter, kart, konstruksjonsmodeller, verkstedutstyr, maskiner og maskinmodeller og mye annet. Disse gjenstandene har ikke bare antikvarisk verdi, men er kulturminner og viktige kilder til NTNUs forsknings- og undervisningshistorie. Mange gjenstander har også en spesiell verdi i og med at de fortsatt blir brukt i undervisning. Gjenstandene og samlingene har dessuten et stort potensial for kunnskapsformidling og de vil kunne brukes i utstillinger og til demonstrasjoner. Denne rapporten ser vi som det første steg på veien mot noe som vi er overbevist om vil bli en viktig sak for NTNU i framtida, både i forhold til kunnskapshistorie, egen institusjons historie, identitetsskaping, tverrfaglighet og internasjonalisering. Her ligger det store utfordringer for et universitet med ambisjoner om å være nyskapende.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788251920926
EAN 9788251920926
Serie Forum for kunnskapshistorie. Publikasjon (4 : 2005)
Språk Bokmål
Sider 151
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket