Universet

en spektakulær reise i kosmos

av (forfatter) og Anne Mette Sannes (forfatter).

Sannes & Ødegaards univers 2009 DVD

DVD-en inneholder kapitlene Kometer, asteroider og nedslag, Metoritter, På tur i solsystemet, Avstander i verdensrommet, Stjernefødsler, Stjernedød, Sorte hull og De største dimensjonene. DVD-en med ekstramateriale inneholder kapitlene Solformørkelser, Meteorittleting, Klimaendringer og Bøker om verdensrommet.

Fly gjennom stjernefabrikker og opplev superslurpere på nært hold! I denne doble DVD-en tar astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard og forfatter Anne Mette Sannes seerne med på en unik, dramatisk, morsom og spektakulær reise fra vårt nære verdensrom og ut til de fjerneste objektene som er observert. Filmen viser voldsomme eksplosjoner på Solen, fascinerende blinkskudd av fargerike tåker, kolliderende galakser, virvlende malstrømmer rundt sorte hull og nærbilder fra sonder som kjører rundt på Mars. Den andre DVD-platen viser dramatiske meteorittfall i Norge, leting med helikopter, solformørkelser i Tyrkia, på Kvitøya og i Kina, samt klimaendringer på planetene. Total spilletid 4 timer.

Forlag Sannes & Ødegaards univers

Utgivelsesår 2009