Ungdomsbedrift i kunnskapsløftet

fellesfag og programfag i de studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogram

av (forfatter), Nina Elisabeth Nilsen (illustratør) og Anne Marit Skovly (illustratør).

Inbiz 2007 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka belyser hvordan man kan knytte entreprenørskap og ungdomsbedrift opp mot de ulike lærerplanene. Forfatteren har gått gjennom ulike fag for å finne ut hvor læreplanene overlapper med bedriftsarbeidet, og ser også på de ulike læremål i yrkesfaglige og studiespesialiserende programfag.

Omtale fra forlaget

Ungdomsbedrift i kunnskapsløftet tar for seg hvordan vi kan knytte entreprenørskap og ungdomsbedrift opp mot de ulike læreplanene. Hvordan kan vi få flest mulig lærere til å involvere seg tverrfaglig i metoden ungdomsbedrift? I boka har vi gått igjennom læreplanene til engelsk, matematikk, norsk og samfunnsfag samt læremåla i yrkesfaglige og studiespesialiserende programfag for å finne steder hvor læreplanene overlapper med bedriftsarbeidet. Det er gjennom et tverrfaglig samarbeid mellom programfag og fellesfag at elevene får den beste læringseffekten og mest mulig konkretisering av læremålene. Dermed blir det opp til den enkelte å få til tverrfaglighet og gjennomføring av implementering. Her gir vi deg en mulighet til å se hvordan. Forfatteren skriver: Undertegnede har arbeidet med ungdomsbedrift siden 1992, og noe av det jeg har oppdaget er hvor mange ulike temaer som er sammenfallende i en rekke fag. Vi har en rekke overlappinger mellom emnene i fellesfagene og arbeidet i ungdomsbedriften. Jeg har derfor spurt meg selv om hvorfor vi ikke benytter oss av dette: Hvorfor skal elevene skrive søknad i norsktimen på en annonse i læreboka når klassen allerede har etablert en ungdomsbedrift de skal søke jobb i? Hvorfor insisterer læreren i samfunnsfag på å snakke om bedriftsetablering i desember når klassen faktisk etablerte sin egen ungdomsbedrift i månedsskifte august-september? Hvorfor kan ikke mattelæreren hjelpe til med produktkalkylen når dette likevel skal dekkes i mattepensumet? Nei, det er ikke enkelt å komme med et godt svar. Noe av årsaken kan være at man faktisk ikke er klar over i hvor stor grad det går an å integrere driften av en ungdomsbedrift i fellesfagene. I Ungdomsbedrift i kunnskapsløftet kan du lese mer om krysningspunktene mellom bedriftsetablering og læreplanmålene. Her har vi satt opp et speildokument for nettopp dette arbeidet for de ulike fagene. I boka belyser vi den plass entreprenørskap har i de ulike læreplanene.

Bokdetaljer

Forlag Inbiz

Utgivelsesår 2007

Format Heftet

ISBN13 9788299770811

EAN 9788299770811

Språk Bokmål

Sider 209

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket