Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
En lærer er på telttur med gutteklassen sin for å dyktiggjøre ungdommene for den nye ideologi og en mulig krig. Mellom tre av guttene utspiller det seg etterhvert et drama på liv og død. Læreren nøler med å gripe inn, og et mord er et faktum, Skylds- og ansvarsforholdene blir mer og mer uklare. Med utgangspunkt i en hverdagslig historie trekkes vi inn i vår nære fortids store moralske dilemma: hvordan kunne dette skje?
Omtale fra forlaget
UNGDOM UTEN GUD
Etter glemsel under 2. verdenskrig og i den første etterkrigstiden ble den østerriksk-ungarske Ödön von Horváth (1901-1938) gjenoppdaget som forfatter og opplevde en forbløffende renessanse, ikke minst takket være at den unge Peter Handke trakk han fram som politisk teaterdikter: "Jeg liker disse forstyrrende setningene hos ham som viser bevissthetens sprang og motsetninger slik man ellers bare finner hos Tsjekov og Shakepeare."
Romanen Ungdom uten Gud er imidlertid bare tilsynelatende en presist konstruert fabel som gir et nesten uhyggelig forutseende bilde av den fremrykkende nazismen. Med utgangspunkt i en hverdagslig historie og et nakent språk trekkes vi inn i vår nære fortids store moralske dilemma: hvordan kunne dette skje?
En lærer er på telttur med gutteklassen sin for å "dyktiggjøre" ungdommene for den nye ideologi og en mulig krig. Mellom tre av guttene utspiller det seg etter hvert et drama på liv og død. Læreren nøler med å gripe inn og et mord er et faktum. Skylds- og ansvarsforholdene blir mer og mer uklare. Mange er mistenkt. Men er vi ikke alle skyldige, også leseren?
Forlag Bokvennen
Utgivelsesår 2000
Format Innbundet
ISBN13 9788274881082
EAN 9788274881082
Serie Klassikerserien moderne tider (38)
Språk Bokmål
Sider 133
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Meget interessant som en slags "tidskapsel" i mellomkrigstiden. Den er på sett og vis et innblikk i hvilket tankegods og hvilke holdninger som "gjaldt" på slutten av 30-tallet. Jeg har lest om romanen at den er med på å tydeliggjøre hvordan nazismen kunne vokse frem. Personlig er jeg ikke alltid så flink til å se disse sammenhengene, men heldigvis funket boken også godt som en snurrig liten "kriminalroman", uten at jeg skal lede noen til å tro at dette minner om Jo Nesbø eller Val McDermid på noen som helst slags måte.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket