Ungdom bak volden

forståelse og behandling av ungdom med volds- og aggresjonsproblemer

av (forfatter), Per Øystein Steinsvåg (forfatter) og Hans Terland (forfatter).

Universitetsforlaget 2004 Heftet

I boka møter vi ungdom som viser at veien fram til voldsutøver ikke er tilfeldig. Forfatterne hevder at ungdom som utøver vold, har et "prosjekt" der volden er fortvilte forsøk på å mestre en verden som oppleves uforutsigbar, utrygg og vanskelig. For å kunne endre handlingsmønster må man forstå den enkelte ungdom og dennes "prosjekt" hevder de. Dette er en fagbok for alle som er opptatt av ungdom og ungdomsvold, enten som student eller ute i samfunnet for øvrig. Har register og litteraturliste.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2004

Jeg kan ikke se din smerte Jeg kan ikke høre dine skrik Jeg kan ikke kjenne din redsel Jeg kan ikke føle dine svik Si meg, hvem er du egentlig?.

Døm heller disse ungdommene med volds og aggresjonsproblem til behandling - og la dem få mulighet til å oppleve nye erfaringer, nye samspillsopplevelser. Som representanter for samfunnets institusjoner kan vi gjennom vilje til å forstå, lytte og se, gi dem en følelse av å bli inkludert.