Omtale fra forlaget
Ny utgave med kapittel om samisk innhold i barnehagen. Boka løfter spesielt fram hvordan språklig og kulturelt mangfold kan bli en naturlig del av barns lek og læringsprosesser, og om de pedagogiske utfordringene og mulighetene som dette skaper. Forfatteren ønsker å bidra til at barnehagelærere tilegner seg faglig og etisk basis som gir trygghet i profesjonsutøvelsen.
Den tar opp sentrale områder med utgangspunkt i lover, rammer og teoretiske perspektiver. Boka gir oppdatert bakgrunnsinformasjon om den nye innvandringssituasjonen i Norge, den er forskningsbasert gjennom presentasjon av ny og relevant forskning og tar blant annet opp temaer som: sosialisering og identitetsutvikling, flerkulturell pedagogikk, samarbeid hjem-barnehage, språkarbeid og språkopplæring. Nytt kapittel i denne utgaven er arbeid med samisk innhold i barnehagen.
Boka er profesjonsrettet og praksisnær med eksempler fra barnehagen som knyttes til teori, den gir mange ideer til hvordan man kan arbeide, og den utfordrer leseren til videre refleksjon. Eksemplene, ideene og refleksjonsspørsmålene gjør at boka vil være nyttig for alle som er interessert i hvordan man kan utvikle et godt innhold og spennende arbeidsmåter med flerkulturelle og flerspråklige perspektiver.
Bokas målgruppe er barnehagelærerstudenter, barnehagelærere, fagarbeidere/ assistenter og foreldre som er interessert i kunnskap om og problemstillinger knyttet til oppdragelse i et språklig og kulturelt mangfoldig samfunn.
Forlag Oplandske bokforlag
Utgivelsesår 2019
Format Heftet
ISBN13 9788275182638
EAN 9788275182638
Serie Svaleserien
Språk Bokmål
Sider 254
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket