Ugress

et vilt herbarium

Emil Korsmos klassiske plansjer

av (forfatter) og Emil Korsmo (illustratør).

Nasjonalbiblioteket 2020 Innbundet

"Ved ugræs forstaar man alle de paa dyrket mark optrædende planter, som man ikke tilsigter at have der ..."
- Emil Korsmo

Dekorative innslag i sommerengen eller uønskede gjester i hagen? Til nytte eller til besvær? Kanskje er ugress ikke annet enn planter som vokser på feil sted, slik Emil Korsmo forklarte det. Hvordan vi oppfatter ugress, er opp til øyet som ser. I denne boken viser de ville vekstene seg fra sin skjønneste side.

På begynnelsen av 1900-tallet var Emil Korsmo statlig utnevnt til å bekjempe ugressets utbredelse. Han utga over 150 bøker og skrifter om emnet og ledet arbeidet med et omfattende verk som viste fram 138 arter fordelt på 90 plansjer. Illustrasjonene ble utført av tre kunstnere i nært samarbeid med Korsmo, og paradoksalt nok ble bildene av de forhatte plantene svært vakre. De detaljrike ugressplansjene vakte beundring og anerkjennelse, nasjonalt som internasjonalt, og prosjektet var enestående i sitt slag.
I "Ugress" er alle Korsmos plansjer samlet og presentert i rekkefølgen de opprinnelig ble tegnet i. For hver plansje følger en faglig oppdatert beskrivelse av hvor plantene kommer fra og hvor de vokser i dag, om deres kulturtradisjon og deres anvendelse som både medisin og mat. Plantene som ellers lukes ut, utgjør her et vilt herbarium.

Forfatteren Liv Borgen er professor emeritus i botanikk og har vært fungerende seksjonssjef for Botanisk hage i Oslo, hvor Emil Korsmo gjennomførte flere av sine ugresseksperimenter i mellomkrigstiden. Borgen har tidligere skrevet boken "Botanisk hage 1814-2014".

Forlag Nasjonalbiblioteket

Utgivelsesår 2020