Über

terror

av (illustratør), Jey Levang (illustratør), Lars Erik Helgemo (illustratør), C. Vinter (illustratør), Regine Toften Holst (illustratør), Tuva Røisli (illustratør) og Victoria Haallman Hamre (illustratør).

ÜberPress 2018 Heftet

Hva betyr det? Opprinnelig skulle denne uber-antologien ha gerilja som tema. Men etterhvert som historiene kom inn så var det tydelig at terror og gerilja er tema som glir over i hverandre. For hva er vel ikke en gerilja enn en gruppe mennesker som utøver terror for å nå sine mål?

Begrepet er ullent. Selve ordet "gerilja" oppstod for 200 år siden da Napoleon invaderte Spania og det spanske folk organiserte seg i små grupper som angrep okkupasjonsmakten hurtig, og trakk seg tilbake før franskmennene kunne slå tilbake. Taktikken kalte spanjolene for .liten krig". En liten krig mot noen som er mektigere enn deg. Det er essensen av den utfordringen som tegneserietegnerne fikk til denne antologien og hva du får lese.

Forlag ÜberPress

Utgivelsesår 2018