Turismens paradokser

turisme som utvikling og innvikling

av (forfatter), Rune Benonisen (medforfatter), Kristian Ekeland (medforfatter), Anniken Førde (medforfatter), Ragnar Nilsen (medforfatter), Torill Nyseth (medforfatter), Carina Olufsen (medforfatter), Ola Sletvold (medforfatter) og Gaute Emil Svensson (medforfatter).

Orkana akademisk 2020 Heftet

Denne boka handler om reiseliv i bygde-Norge, både som en mulighet og en trussel, for eksempel i Lofoten, på Senja, i Nord-Troms og på Nordkapp. Turismen gir mange arbeid, men altfor mange turister kan ødelegge idyllen som turistene søker. Tilrettelegging er derfor nødvendig, men det bidrar som regel til økt tilstrømming og behov for ytter.li.ge.re tiltak. Dette er blant paradoksene som diskuteres i boka.

Arvid Viken er professor emeritus ved UiT Norges arktiske universitet. Han har siden slutten av 1980-tallet forsket på turisme. Hans hovedinteresse har vært hvordan turismen påvirker og påvirkes av det samfunnet den foregår i. I denne boka anvender han og hans kolleger et kritisk blikk på turismen i Nord-Norge.

Forlag Orkana akademisk

Utgivelsesår 2020