Turisme

tradisjoner og trender

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

Boka drøfter hvordan tradisjon og andre kulturuttrykk inngår i vår tids turisme, og hvordan turismen bidrar til å etablere, opprettholde og omforme nye tradisjoner og kulturuttrykk. Den problematiserer og eksemplifiserer den stadig voksende kulturarvturismen og presenterer og drøfter turismen i møtet med lokal kultur og internasjonale trender. Boka vil være av interesse for studenter, forskere, næringslivsutøvere og andre som er opptatt av forholdet mellom turisme og kultur. Har bibliografi og stikkordregister.

Boka er en antologi og tar for seg sentrale kulturfaglige temaer og drøfter hvordan reiselivet er en del av det kulturelle landskapet. Men tilnærmingen er også den omvendte: turismefaglige problemstillinger som grunnlag for kulturfaglige analyser. Boka handler om turisme, men er like mye rettet mot å forstå fenomenet fra et samfunnsvitenskapelig som fra et spesifikt turismefaglig ståsted. Boka egner seg både for kulturinteresserte og turismeorienterte mennesker.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001