Tsarens dagbok

av (forfatter) og Torbjørn Hovde (oversetter).

Hovde forlag 2018 Heftet

Nikolaj 2. var Russlands siste tsar. Allerede som fjortenårig tronearving begynte han å skrive dagbok. Dette fortsatte han med også i voksen alder helt fram til tre dager før han og hele tsarfamilien ble skutt av bolsjevikene i Jekaterinburg natt til 17. juli 1918.
Under februarrevolusjonen i 1917 abdiserte tsaren. Hele tsarfamilien ble da internert på tsarens residens Tsarskoje-Selo, før de ble sendt til Sibir. Etter tsarens død ble alle dagbøkene gjenfunnet i Jekaterinburg og brakt til Moskva hvor de i dag befinner seg i Kremlmuseet. Etter at arkivene ble åpnet under perestrojkaen, ble det mulig for historikerne å få mer eller mindre fri tilgang til dette arkivet.
I denne utgaven av tsarens dagbøker som for første gang foreligger på norsk, følger vi tsaren og hans familie fra 1. juli til 31. desember 1914, året da Russland kom med i verdenskrigen. Del 2 går fra desember 1916 og fram til sommeren 1918 og omhandler krigen, tsarens abdikasjon, revolusjonen og tsarfamiliens fangenskap.

Forlag Hovde forlag

Utgivelsesår 2018