Tryggve Sagen

gutten Norge glemte

en biografi

Schreibtisch 2017 Heftet

Krig og penger, verdensberømte kunstverk og store tragedier. Dette er den dramatiske historien om unggutten Tryggve Sagen som dro til Kristiania med to tomme hender, men endte opp som skipsreder og en av Norges største kunstsamlere. En skikkelig Askeladd-historie om den rause unggutten som ga bort "halve formuen" og tapte den andre. Han overøste familien med store gaver og ingen har gitt Nasjonalgalleriet mer penger de siste hundre årene. I ly av 1. verdenskrig ble han berømt og endte opp på avisenes forsider. Men så rammet den ene tragedien verre enn den andre ham. Og så ble han glemt.
Den store biografien om Tryggve Sagen - Gutten Norge glemte - er en ny type visuell biografi, som er blitt en usedvanlig flott bok med 300 av 500 sider gamle bilder og postkort, verdensberømte kunstverk og maleriske dokumenter, en bok like mye å bla i som å lese. I en serie - trilogi - om Rederkapitalen og Nasjonalgalleriet er boken del 2. Del 1 het Krig. kunst og kollaps og tok for seg alle skipsrederne i Kristiania. Boken ble kåret til en av "årets beste bøker" i Morgenbladet av Espen Søbye.

Forlag Schreibtisch

Utgivelsesår 2017

Serie Rederkapitalen og Nasjonalgalleriet (2)

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt person Nasjonalgalleriet Tryggve Sagen