Trondheim 1961

av (forfatter) og Ivar Mølsknes (illustratør).

Schrøderforl. 2011 Innbundet

Boka oppsummerer små og store hendelser i Trondheim i 1961 i bilder og tekst. Innholdet er ordnet etter årets måneder.

Boken "Trondheim 1961" av Rolf Rolfsen og Ivar Mølsknes tar for seg livet i Trondheim for 50 år siden. I ord og bilder skildres små og store hendelser som ble omtalt i byens største avis, Adresseavisen. Hver måned har sitt eget kapittel, hvor personer som gjorde seg gjeldende den gangen, forteller hva de husker fra året da den nyåpnede Vassfjellsenderen gjorde det mulig å ta inn TV-sendinger i Trondheim. 1961 var også året da fotballstjernen Rune Bratseth ble født. Horoskopet på fødselsdagen i mars stemmer forbløffende med karrieren landslagsspilleren fikk. Blant øvrige hovedpersoner er skuespiller Jakob Margido Esp som debuterte på Trøndelag Teater i 1961. Boken er på 160 sider og inneholder 200 fotografier fra den unike Schrødersamlingen på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum. Forfatterne omtaler utgivelsen på Schrøderforlaget som "Familiealbum for Trondheim."

Forlag Schrøderforl.

Serie Små og store hendelser for 50 år siden (4)

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Trondheim