Troen er løs

bidrag til belysning av forholdet mellom folkereligiøsitet, nyreligiøsitet og kristen tro

av (redaktør) og Arne Tord Sveinall (redaktør).

Egede institutt og Tapir akademisk forlag 2000 Heftet

Det religiøse liv i Norge er i bevegelse. Innarbeidede mønstre for religiøs tro og praksis utfordres i møte med impulser fra andre religioner og en mangfoldig nyreligiøsitet. Gjennom empiriske forskningsarbeider, kulturanalytiske bidrag og teologisk refleksjon vil boka gi stoff til en mer innsiktsfull samtale om problemstillinger som er viktige både for kirken og for kulturlivet generelt.

Det religiøse liv i Norge er i bevegelse. Innarbeidet mønstre for religiøs tro og praksis utfordres i møte med impulser fra andre religioner og en mangfoldig nyreligiøsitet. Noen hevder at vi er vitne til radikale endringer i det norske folks religiøse liv. Andre avviser dette som krisemaksimerende overdrivelser. De hevder at det religiøse livet framfor alt er kjennetegnet av en underliggende stabilitet knyttet til en tradisjonsbestemt folkereligiøsitet med ganske markerte kirkelige trekk.
Situasjonen er på flere måter ganske uoversiktlig og utfordrende. Det er mye vi ikke vet. Hva vet vi for eksempel om hvordan nyreligiøse trosforestillinger påvirker det religiøse livet til folk flest? Er det grunnlag for å hevde at den tradisjonsbestemte folkereligiøsiteten påvirkes og endres i møte med alternative trosoppfatninger innenfor nyåndeligheten? Hva vet vi om innholdet i den alternative religiøsiteten hos søkende mennesker i vårt samfunn? Og hvilke utfordringer representerer dette mangfoldige religiøse livet for formidlingen av evangeliet om Jesus Kristus?
Det er slike spørsmål denne antologien ønsker å belyse. Gjennom empiriske forskningsarbeider, kulturanalytiske bidrag og teologisk refleksjon vil boka gi stoff til en mer innsiktsfull samtale om problemstillinger som er viktige både for kirken og for kulturlivet generelt.

Forlag Egede institutt Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2000