Triumf og tragedie

historien om NS-minister Gulbrand Lunde

av (forfatter) og Thor Geir Harestad (forfatter).

Commentum 2012 Innbundet

Gulbrand Lunde (1901-1942) var vitenskapsmannen som ble den fremste agitatoren og sjefsideolog i Nasjonal Samling (NS). Han ble tre ganger utnevnt til minister i perioden 1940-1942 og rangeres som nummer to i Nasjonal Samling etter Vidkun Quisling. Basert på et unikt kildemateriale i form av private brev og andre private dokumenter, upubliserte politirapporter og et stort billedmateriale kommer forfatterne Jan Magne Arntsen og Thor Geir Harestad tett inn på mennesket, forskeren og politikeren Gulbrand Lunde. Triumf og tragedie handler om Gulbrand Lundes oppvekst og studietid, karrieren som internasjonalt anerkjent vitenskapsmann, lokalpolitiker for NS i Stavanger, sentral politiker i NS og årene som NS-minister. Boka inneholder både en biografi og en analyse av hans politikk. Analysen setter fokus på Lunde som den fremste eksponenten for en norsk fascisme i perioden 1933-1942. Sent om kvelden 25. oktober 1942 omkom Gulbrand Lunde og kona Marie på uforklarlig vis, da bilen de satt i trillet i sjøen fra en ferjelem. Var det en ulykke eller tok tyskerne livet av en brysom NS-minister? I Triumf og tragedie søker forfatterne å løse en 70 år gammel gåte.

Forlag Commentum

Omtalt tid 1918-1939