Trilogiene

dikt

Tiden 2006 Innbundet

Et sentralt spørsmål som reises i diktsamlingen er om det kan eksistere noe som bare eksisterer som forsvunnet. Ved første øyekast kan diktene fortone seg som tekstbrokker, inntil man oppdager at fraværet av tekst på finurlig vis bidrar til å skape mening

Med Trilogiene viser Nor-Hansen at han hører hjemme blant våre sentrale samtidslyrikere. «Kan det eksistere noe som bare eksisterer som forsvunnet?» er et sentralt spørsmål som reises i Henrik Nor-Hansens nye diktsamling Trilogiene. Ved første øyekast kan diktene fortone seg som tekstbrokker, inntil man oppdager at fraværet av tekst på finurlig vis bidrar til å skape mening og ikke minst stor poesi.Henrik Nor-Hansen (f. 1967) debuterte som romanforfatter i 1996 med Krater på krater, siden har han utgitt tre diktsamlinger. Om den første av dem, Realitetene (2000), skrev Knut Ødegård i Aftenposten: «Jeg må vel gå tilbake til Steinar Opstads diktdebut for å finne maken til grunn til å rope varsku både her og der i landskapet.» Med Trilogiene viser Nor-Hansen at han hører hjemme blant våre sentrale samtidslyrikere.«Mesteparten av dette er fra i vinter. En må skrive seg framtil det gjennomskinnelige. Jeg har i hele dag lett etter flereformuleringer for hvordan arbeidet fra i vinter også endretmin egen oppfatning av hva som går igjen. Noen setningerblir til hva jeg faktisk helt enkelt vil begynne å identifiseremed en ubekreftende konstans. Det ubekreftende kan altsåikke være en kulisse som skal sannsynliggjøres for de somallerede finnes. I så fall blir det jo aldri gjennomskinnelig.»

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2006