Trenger vi aviser når vi har Facebook?

barn og unges forhold til avis under omstilling

av (forfatter) og Anne Fogt (forfatter).

IJ-forlaget 2010 Heftet

Boka tar for seg hvordan avisa og avislesing har endret seg blant barn og ungdom i Norge, og hvordan dette blant annet kan får konsekvenser for demokratiet. Har litteraturliste.

Det har skjedd en betydelig nedgang i avislesingen blant barn og unge i Norge. Hva betyr det for avisene og for samfunnet? Denne boka viser at nedgangen i avislesingen ikke bare svekker avisenes økonomi, men også kan få negative konsekvenser for demokratiet.

Boka tar også for seg hvordan avisa har endret seg. Forholdet mellom barn, unge og aviser er ikke nødvendigvis i oppløsning, men er i ferd med å ta en ny form. En studie av framstillingen av barn og unge i et utvalg aviser fra 1959-2009 utgjør en sentral del av boka og gir ny kunnskap som blant annet viser at de yngre aldersgruppene tildeles større plass og oppmerksomhet nå enn tidligere. Avislesing er fortsatt viktig for å skaffe seg nødvendig kompetanse for å navigere i vårt samfunn - både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Desto større grunn er det til å bekymre seg over at enkelte grupper av barn og unge ser ut til å gå glipp av denne kompetansen og dermed sjansen til å bli aktive deltakere i samfunnsutviklingen.

Trenger vi aviser når vi har Facebook? er aktuell for mediebransjen, lærere og studenter.

Forlag IJ-forlaget