Trendenes tyranni

produksjon og arbeid i et nytt århundre

av (redaktør).

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boken handler om trender og moter innen feltet produksjon, organisasjon og ledelse. Den gir en grundig gjennomgang av motene på 1980- og 90-tallet, viser hva som kreves for å bli en bestselger og hvilke drivkrefter som fungerer i dette markedet. Samtidig gjøres flere analyser av hva som skjer når norske bedrifter innfører trendene. Bokens mål er å gi leseren en oversikt, en kritisk distanse og et begrepsapparat til å navigere i jungelen av stadig nye trender. Har litteraturlister.

Omtale fra forlaget

Denne boken handler om trender og moter. Ikke trender og moter i forhold til klær, interiør, musikk eller kunst, men på feltet produksjon, organisasjon og ledelse. Bedrifter opplever i stadig økende grad krav om å være "først med det siste". På 1980-tallet skulle man innføre kvalitetssystemer, så måtte varelageret reduseres, så kom økonomisystemet i fokus, deretter spørsmålet om man hadde en "lærende" bedriftskultur, og så skulle alt prosessorienteres. Dette motehysteriet skaper et marked. Hvem kan hjelpe bedriften med å finne riktig kolleksjon, velge riktige klær, tilpasse garderoben underveis? Konsulenter har lenge levd i et vekstmarked. Noen lager nye moter. Designerne og motekongene - næringslivets motstykke til Armani, Gucci og Calvin Klein - er professorer og konsulenter lokalisert omkring Boston på USAs østkyst. På samme måte som Paris og Milano er sentrale byer når man skal studere nye kleskolleksjoner, er Boston stedet for å studere nye ledelseskolleksjoner. Denne boken gir en grundig gjennomgang av motene på 1980- og 90-tallet, den viser hva som kreves for å bli en bestselger, og hvilke drivkrefter som fungerer i dette markedet. Samtidig gjøres flere analyser av hva som skjer når norske bedrifter innfører trendene. Bokens mål er å gi leseren en oversikt, en kritisk distanse og et begrepsapparat til å navigere i jungelen av stadig nye trender. Monica Rolfsen er sivilingeniør og ph.d. fra Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Hun jobber som professor og instituttleder ved samme institutt og var prosjektleder for forskningsprosjektet Lean Operations.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000

Format Heftet

ISBN13 9788276746709

EAN 9788276746709

Språk Bokmål

Sider 250

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket