Tregrening

nyorganisering av samfunnet og oppgjør med gamle tankevaner

av (forfatter) og Peter Normann Waage (oversetter).

Vidarforlaget 2008 Innbundet

Boken presenterer ideer til en ny strukturinndeling av samfunnet. Forfatteren vil desentralisere samfunnet og la dets tre funksjonsområder, kulturlivet, rettslivet og det økonomiske liv, organiseres til hvert sitt prinsipp. Han kaller dette for " tregreningen av den sosiale organismen".

Rudolf Steiner (1861-1925) etterlot seg et mangfoldig livsverk. Her presenteres hans ideer til en nystrukturering av samfunnet. De ble presentert umiddelbart etter første verdenskrig, som alternativ til de økonomisk orienterte og etnisk baserte nasjonalstatene og til Lenins "vitenskapelige sosialisme". Rudolf Steiner ville desentralisere samfunnet og la dets tre funksjonsområder, kulturlivet, rettslivet og det økonomiske liv, organiseres etter hvert sitt prinsipp. Han kalte sin idé "tregreningen av den sosiale organismen". Ideen er ikke blitt mindre aktuell siden han fremla den. Den representerer intet skjema eller utgjør noen oppskrift på "det lykkelige samfunn". Derimot leverer Steiner et perspektiv på samfunnet som særlig i en verden herjet av etniske konflikter og markedsøkonomisk fundamentalisme kan bidra til å sette problemene inn i en sammenheng som gjør løsningene synlige.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2008