Tre og metall

materialer, verktøy og metoder

av (forfatter) og Staffan Nilsson (forfatter).

Landbruksforl. 2000 Innbundet

Boken beskriver våre vanligste treslag og metaller, hvordan de ser ut og hva slags egenskaper de har. Her behandles også forskjellige bruksområder, teknikker og egnede verktøy og maskiner. Har stikkordregister.

Tre og metall er materialer som vi omgir oss med hele tiden, for eksempel i bygninger, møbler og kunsthåndverk. Begge materialene er spennende og har unike egenskaper.
Denne innføringsboka beskriver våre vanligste treslag og metaller, hvordan de ser ut og hva slags egenskaper de har. Her behandles også forskjellige bruksområder, teknikker og egnede verktøy og maskiner. i to personlige intervjuer forteller en trehåndverker og en sølvsmed om de opplevelser og erfaringer arbeidet har gitt dem. Oversiktlige ordlister forklarer de viktigste tre- og metalltermene.
Tre og metall - materialer, verktøy og metoder egner seg for alle typer håndverksutdannig - videregående skoler, folkehøgskoler, forskjellige former for kursvirksomhet og ikke minst for alle hobbyhåndverkere. Boka gir de nødvendige grunnkunnskapene innenfor tre- og metallhåndverk, samtidig som den er inspirerende og formidler skaperglede.
Anders Mattsson er snekkermester og har i mange år arbeidet som lærer innenfor trehåndverk.
Staffan Nilsson er sølvsmed og har mange års erfaring med undervisning. Begge forfatterne har tidligere skrevet bøker innenfor sine respektive fagområder.

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2000