Tre desperate uker

det norsk-britiske felttoget i Sør-Norge 1940

Vigmostad Bjørke 2023 Innbundet

Den første helhetlige historiske framstilling av den viktigste delen av felttoget i Norge i 1940. Tyskerne inntok alle de viktigste kystbyene i Sør-Norge 9. april. Mobiliseringen av norske styrker måtte stort sett skje i innlandet. Målet var å hindre tyskerne å knytte forbindelsen til Trondheim over land. Håpet var å ta Trøndelag tilbake og gjenerobre Sør-Norge med dette som utgangspunkt. Tilbaketoget fra Oslo og nordover involverte også britiske militære, konge og kronprins, regjering, utenlandske legasjoner, deler av sentraladministrasjonen og vokterne av Norges Banks gullbeholdning. I denne boken får leseren innblikk i hvordan felttoget artet seg, og hvordan det ble opplevd av de som deltok. Felttoget settes også inn i en større sammenheng. Boken henvender seg til en bred leserkrets samtidig som den tilfredsstiller faghistoriske krav.
«Drivende godt fortalt, veldokumentert og forankret i ny forskning.» Palle Ydstebø
«Erik Thomassen gjør krigens gru levende for leseren ... Vekslingen mellom å følge soldater i nærkamp, og å sette søkelys på den generelle utviklingen av krigens gang, gjør dette til en svært lesverdig bok, litterært sett. I tillegg får den frem sider ved norsk krigshistorie som få har skrevet om tidligere.» [6 av 6 hjerter] Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende
«... en god bok for dem som vil forstå mer om den norske motstanden mot tyskerne - og hvorfor den var dømt til å mislykkes.»Gunnar Kagge, Aftenposten
«Thomassen skriv godt ... Styrken i Thomassens arbeid er kjeldebruken: dagboknotat, aviser, arkiv og brev. 1731 notar vitnar om at han har gjort heimeleksa. Det er ei viktig bok. Både for dei som ønskjer å skrive om krigen, og for dei som har lyst å lese seg opp på andre verdskrig.»Aage G. Sivertsen, Dag og Tid

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2023