Transport og miljø

av (forfatter), Kristin Linnerud (forfatter) og Holger Schlaupitz (forfatter).

Tapir akademisk forlag 2009 Heftet

Denne boken handler om persontransport og miljø. Den viser hvilke miljøproblemer vi står overfor og presenterer i tur og orden mulige løsninger og virkemidler. Boken spenner vidt, fra ny motorteknologi og alternative drivstoffer, via kollektivtransport, til fysisk planlegging, grønne holdninger, økonomiske virkemidler og politikk.

Er miljøvennlig transport mulig? Ja, hvis vi kan gi gode svar på tre spørsmål: Hvilke løsninger finnes? Hvilke virkemidler rår vi over? Hvem skal ta det første steget? I løpet av forrige århundre ble verdens befolkning firedoblet, mens det samlede omfanget av transport økte hundre ganger. Frem mot 2030 anslås den årlige veksten i verdens energibruk til transport å bli 2,1 prosent - det er høyere enn innen noen annen sektor. Med energibruk følger det miljøproblemer. Ingen annen sektor i samfunnet bidrar til et så bredt spekter av alvorlige lokale, regionale og globale miljøproblemer. Denne boka handler om persontransport og miljø. Vi viser hvilke problemer vi står overfor og presenterer i tur og orden mulige løsninger og virkemidler. Boka spenner vidt, fra ny motorteknologi og alternative drivstoffer, via kollektivtransport, til fysisk planlegging, grønne holdninger, økonomiske virkemidler og politikk. Om forfatterne Erling Holden er professor i fornybar energi ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Han har en doktorgrad i by- og regionplanlegging fra NTNU og sivilingeniørutdannelse i energi- og prosessteknikk fra samme sted. I 2007 utgav han boka Achieving Sustainable Mobility, basert på nær 20 års forskning på transport og miljø. Kristin Linnerud er forsker II ved CICERO Senter for klimaforskning. Hun har doktorgrad i samfunnsøkonomi fra NHH og mastergrad i finans fra London School of Economics. Holger Schlaupitz er fagleder for avdeling for energi, klima og samferdsel i Norges Naturvernforbund. Han har mer enn ti års erfaring fra miljø- og samferdselsrelatert arbeid.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2009