Omtale fra forlaget
Er miljøvennlig transport mulig? Ja, hvis vi kan gi gode svar på tre spørsmål: Hvilke løsninger finnes? Hvilke virkemidler rår vi over? Hvem skal ta det første steget? I løpet av forrige århundre ble verdens befolkning firedoblet, mens det samlede omfanget av transport økte hundre ganger. Frem mot 2030 anslås den årlige veksten i verdens energibruk til transport å bli 2,1 prosent - det er høyere enn innen noen annen sektor. Med energibruk følger det miljøproblemer. Ingen annen sektor i samfunnet bidrar til et så bredt spekter av alvorlige lokale, regionale og globale miljøproblemer. Denne boka handler om persontransport og miljø. Vi viser hvilke problemer vi står overfor og presenterer i tur og orden mulige løsninger og virkemidler. Boka spenner vidt, fra ny motorteknologi og alternative drivstoffer, via kollektivtransport, til fysisk planlegging, grønne holdninger, økonomiske virkemidler og politikk. Om forfatterne Erling Holden er professor i fornybar energi ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Han har en doktorgrad i by- og regionplanlegging fra NTNU og sivilingeniørutdannelse i energi- og prosessteknikk fra samme sted. I 2007 utgav han boka Achieving Sustainable Mobility, basert på nær 20 års forskning på transport og miljø. Kristin Linnerud er forsker II ved CICERO Senter for klimaforskning. Hun har doktorgrad i samfunnsøkonomi fra NHH og mastergrad i finans fra London School of Economics. Holger Schlaupitz er fagleder for avdeling for energi, klima og samferdsel i Norges Naturvernforbund. Han har mer enn ti års erfaring fra miljø- og samferdselsrelatert arbeid.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788251924351
EAN 9788251924351
Språk Bokmål
Sider 271
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket