Tradisjonsbærer med endringsvilje

Nordisk institutt for sjørett gjennom 50 år

Gyldendal juridisk 2013 Innbundet

Nordisk institutt for sjørett ble etablert i 1963 ? tilknyttet Universitetet i Oslo. Boken gir en fremstilling av stiftelsen av instituttet og utviklingen av virksomheten gjennom 50 år.

Undervisnings- og forskningsvirksomheten på instituttet har vært omfattende og med deltagelse fra både de nordiske land, og fra mange andre land. Arbeidsområdet er etter hvert blitt utvidet fra sjørett og annen transportrett til også å omfatte offshore-næringen og energirett. Instituttet tok også i sin tid initiativet til opprettelsen av Senter for europarett, som ligger under instituttet. Vedleggene i boken viser at det innenfor instituttets arbeidsområde er kommet et betydelig antall publikasjoner.
Boken er skrevet av Trine-Lise Wilhelmsen (f. 1954) med bistand fra en del av instituttets medarbeidere.
De øvrige bidragsyterne fra instituttet er:
Professorer emeriti Hans Jacob Bull, Thor Falkanger, Ulf Hammer og Erling Selvig, professorene Knut Kaasen, Erik Røsæg og Finn Arnesen, samt bibliotekarene Inger Hamre og Kirsten Al Araki.

Forlag Gyldendal juridisk

Utgivelsesår 2013