Tradisjoner, mat og merkedager

av (forfatter) og Tommy Tindlund (foto).

Tindlund forlag 2019 Innbundet

Vår matkultur er i stadig forandring. Heldigvis har interessen for tradisjoner, merkedager, lokal mat og spesialiteter økt. Nye elementer fra andre land blir likevel tatt opp. Mange vil fornye våre gamle retter så de blir mer spennende og sunnere. Det blir ikke alltid like godt mottatt av alle. Vi kan ikke tøyse for mye med vår tradisjonsmat, da mister vi noe vesentlig. Norske matprodukter har et særpreg og bruken av lokale råvarer føres videre med deg. Vi ønsker oss nok et mer variert kosthold enn før. Hver generasjon tilfører alltid noe nytt. Like vanlig som grovbrødet i matpakken vår har det vært med poteter og saus til middag. I dag brukes det både ris og pasta, men det har enda ikke utkonkurrert annet. Bondekosten er en del av vår identitet, og mange har igjen slått et slag for det.
Vi har slett ikke fått med alt som omhandler tradisjon, merkedager og matretter her. Til det er emnet alt for stort. Men vi håper at vi med denne boka kan få deg og kommende generasjoner til å lete i sin families matskatter, oppskriftsbøker og tradisjoner og sørge for at det ikke går i glemmeboka.

Forlag Tindlund forlag

Utgivelsesår 2019