Tradisjonelle fiskeplasser og méd i Oslofjorden og Skagerrakkysten

fra Svenskegrensen til Åna-Sira

av (forfatter), Jo van der Eynden (forfatter) og Danckert Monrad-Krohn (illustratør).

Juul forl. 2006 Innbundet

Boka tar for seg tradisjonelle fiskeplasser langs kyststrekningen fra svenskegrensen til Åna-Sira. Det er en kort omtale av de enkelte områder og beskrivelse av fiskeplassene der. Alle fiskeplassene, totalt over 2730, er avmerket på kartoppslag bak i boka. For hver fiskeplass informeres det om tradisjonelle aktiviteter, fiskeslag, redskapsbruk, bunnforhold, dybde, og hvilke méd som viser vei til stedene der det har vært fisket i generasjoner. Boka er en omarbeidet og utvidet utgave i ett bind av bøkene: Tradisjonelle fiskeplasser og gamle fiskeméd på strekningen Stavernsodden - Homborsund, Fiskeplasser i ytre og indre Oslofjord og Tradisjonelle fiskeplasser og gamle fiskeméd på strekningen Homborsund - Åna-Sira. Har register.

Forfatterene har gjennom intervju med fiskere og andre lokalkjente folk, over flere år samlet inn opplysningene som her presenteres sammen med et omfattende kartmateriale. I de enkelte kapitler omtales fortløpende de enkelte deler av kyststrekningen fra svenskegrensen til Åna-Sira. Det omfatter en omtale av hvert område og beskrivelse av fiskeplassene der. Alle fiskeplassene, totalt over 2730, er avmerket på kartoppslag bak i boken. For hver fiskeplass informeres det om tradisjonelle aktiviteter, fiskeslag, redskapsbruk, bunnforhold, dybde, og hvilke méd som viser vei til stedene der det har vært fisket i generasjoner. Et omfattende stikkordregister (over 7000 stedsnavn) og krysshenvisninger mellom stedsnavn og kart, gjør denne også til en velegnet oppslagsbok for både båtfolk, kystkulturinteresserte og fiskere. Med denne boken får turene i Oslofjorden og Skagerrak-kysten en ekstra dimensjon.

Forlag Juul forl.

Utgivelsesår 2006