Tradisjon og tilpasning

organisering og styring av universitetene

av (redaktør) og Bjørn Stensaker (redaktør).

Cappelen Damm akademisk 2003 Heftet

Universitetene i Norge har gjennomgått omfattende endringer de siste ti årene, og det er blitt stilt store forhåpninger til disse institusjonenes bidrag til et mer moderne kunnskapsbasert samfunn. Forfatterne gir en oversikt over disse endringsprosessene og fokuserer spesielt på de virkemidlene som er tatt i bruk for å endre universitetene. Gjennom empirisk baserte analyser tegner forfatterne et bilde av styrkene og svakhetene ved organiseringen og styringen av universitetene. Forfatterne henvender seg til alle som arbeider med styring, ledelse og organisering av universitetene, og til dem som er interessert i universitetene og i organisasjon og ledelse av kunnskapsinstitusjoner. Har register.

Universitetene i Norge har gjennomgått omfattende endringer de siste ti årene, og det er blitt stilt store forhåpninger til disse institusjonenes bidrag til et mer moderne kunnskapsbasert samfunn. Forfatterne av denne boken gir en oversikt over disse endringsprosessene og fokuserer spesielt på de virkemidlene som er tatt i bruk for å endre universitetene. Gjennom empirisk baserte analyser tegner forfatterne et nyansert og komplekst bilde av styrkene og svakhetene ved organiseringen og styringen av universitetene.
Forfatterne henvender seg til alle som arbeider med styring, ledelse og organisering av universitetene, og til dem som er interessert i universitetene og i organisasjon og ledelse av kunnskapsinstitusjoner. Kunnskapspolitiske studier har som formål å formidle aktuelle perspektiver på forskning, utdanning og teknologi. Boken inngår i en serie som er et samarbeid mellom Cappelen Akademisk Forlag og Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU).

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2003