Torvald Karlsens fristelse

Tram forlag 2020 Innbundet

Historien begynner med at rørleggeren Torvald Karlsen blir vitne til at en COOP-eier blir slått ned i butikken av folk fra sikkerhetspolitiet. Like etter blir eieren funnet drept. Men så får Torvald tilbud av sjefen om et vikariat som vaktmester i hovedkvarteret til Rettferdighetspartiet. Der møter han sekretæren Ida Moen, og søt musikk oppstår. Men snart aner Torvald at noe muffens er på gang, og at han er i livsfare. Vi befinner oss i 2024. Norge har opplevd et statskupp etter at et norsk NATO bombefly bombet den russiske flybasen i Syria. Ved makta sitter Sylvia Lasthaug og hennes Rettferdighetsparti. Alle andre partier er forbudt, det er ulovlig å fagorganisere seg, vold og likvideringer florerer. Midt opp i dette befinner rørleggeren Torvald Karlsen seg. Den eneste slektningen Torvald har, er sønnen Marius på 24. Sønnen ble stum etter at mora ble drept i 2010, hun ble i forkant sjanghaiet av professor Hansen og det kommersielle TV selskapet TV 2000. Torvald har en kjærest, men forholdet er kjølig. Så blir Torvald lurt opp i stry, han står etter hvert ansikt til ansikt med døden. Kommer helskinnet ut av dette, men påkjenningen gjør at ting går over styr for Torvald. Han får en drøm, drømmer om at sønnen, Marius, vil ta livet av ham. Samtidig hører han en stemme som sier at han skal hevne seg på professor Hansén, mannen som bærer hovedansvaret for at kona hans ble drept i 2010. Han vil ha rettferdighet. Torvald fristes, det råder anarki i samfunnet, skal han drepe professor Hansén? Og er Marius og Herr Far i stand til å hindre det? Dette er en sterk historie om en far som er styrt av gamle traumer, og om en sønn som ikke klarer å få sagt noe av det han har inne i seg. Kan Torvald, den bortkomne faren, endelig klare å nærme seg sønnen? Torvald Karlsens fristelse er et frittstående 2. bind i Norgestrilogien, en trilogi som begynte med Professor Hanséns tapte kjærlighet.

Om Professor Hanséns tapte kjærlighet skrev anmelderne:
Herlig! Herlig! Tor Halstved