Torturisten fra Bergen

Max Rook - dødsdømt etter å ha tjent Gestapo

Gyldendal 2024 Innbundet

Før andre verdenskrig arbeidet Max Rook som murer i Bergen. Ved krigens start havnet han som tolk hos Gestapo, det hemmelige tyske sikkerhetspolitiet i byen. I løpet av få år ble han en brutal torturist i møte med norske motstandsfolk. Etter krigen ble han dømt til døden. Var han et monster og et udyr slik mange så på ham i ettertid, eller kunne dette skjedd med mange? Kristin Aalen har gått gjennom landssvikmappen til Rook og hentet minner fra hans etterkommere. I tillegg trekker hun inn forskning av sosialpsykologer og filosofer for å sirkle inn hvordan et helt vanlig menneske kan begå grufulle handlinger. En oppsiktsvekkende historie om hvordan en alminnelig familiefar kunne bli en hensynsløs torturist, og om hvordan etterkommerne har forsøkt å leve med det i ettertid.

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788205596528