Tor i ord

festbok til Tor Guttu på 80-årsdagen 30. november 2017

av (dedikert til).

Kunnskapsforlaget 2017 Innbundet

Få har større kunnskaper om norsk språk enn Tor Guttu, og få har gjort mer for å formidle denne kunnskapen til det norske folk. Som ordbokforfatter og -redaktør, universitetslærer og artikkelskribent, og gjennom sitt utrettelige arbeid i både Det Norske Akademi for Språk og Litteratur og Riksmålsforbundet, har han gjennom mange år gjort en enestående innsats for språket og dermed for den norske kulturen. I tillegg har han vært aktiv innen musikklivet, og omkring 1960 var han også en av landets fremste skøyteløpere. I senere år har han hatt sitt daglige virke som hovedredaktør for Det Norske Akademis ordbok. I festboken til 80-årsdagen blir Tor hilst og hyllet av venner og kolleger, og i tillegg har han selv bidratt med artikler om språk, litteratur og musikk. Denne boken er blitt til gjennom et samarbeid mellom Kunnskapsforlaget, Det Norske Akademi for Språk og Litteratur og Riksmålsforbundet.

Forlag Kunnskapsforlaget

Utgivelsesår 2017